De voorbereiding

De ingreep vindt plaats onder plaatselijke verdoving. Daarom kunt u voor de vasectomie gerust eten of drinken. De kans op een infectie na de ingreep is uiterst gering, en om die kans nog kleiner te maken adviseren wij u om uw balzak en schaamstreek goed te ontharen. Dit kan met een ontharingscrème of met een scheermes.

Om de optrekreflex van de teelballen te verminderen, raden wij aan om ongeveer 2 uur voor de operatie een kalmeringspil (Diazepam 10 mg) te nemen. Deze pil kunt u bij onze assistente verkrijgen. U dient zich er echter bewust van te zijn, dat u na inname van deze pil en tot ongeveer 14 uur daarna niet mag deelnemen aan het verkeer! Zorg dus voor vervoer!

N.B. Indien u bloedverdunnende medicijnen gebruikt, raden wij u aan om 3 dagen vóór de ingreep te stoppen met het innemen van deze medicijnen. Twee dagen ná de vasectomie kunt u het gebruik van deze medicijnen weer herstarten.

Direct na de ingreep en tot 2 dagen daarna adviseren wij u om een strakzittende onderbroek (suspensoir) of zwembroek te dragen . Ook is het raadzaam om tot een week na de vasectomie geen zwaar lichamelijk werk te doen of een contactsport uit te oefenen. Dit verkleint de toch al kleine kans op een nabloeding.

De ingreep

De vasectomie wordt uitgevoerd door 2 huisartsen volgens een vast protocol en onder lokale verdoving. Na afdekken van het onderlichaam met een steriel gatdoek wordt het scrotum met Betadine-jodium gedesinfecteerd. Uiteraard mag u het doek en het gedesinfecteerde gebied tijdens de ingreep niet meer aanraken. Links en rechts van de balzak wordt de huid met behulp van injecties verdoofd. Dit is het gevoelige deel van de vasectomie. Nadat de huid verdoofd is, worden de beide zaadleiders gefixeerd en met een kleine insnede bloot gelegd waardoor deze uit hun vliezen vrijgeprepareerd kunnen worden. Vervolgens wordt een stukje van ongeveer 1 cm uit de zaadleiders verwijderd (zie figuur onder). Tenslotte worden de achterblijvende stompjes dichtgebrand en afgebonden. Omdat de zaadleiders door het lieskanaal en de onderbuik lopen, kunt u soms een licht trekkend gevoel in dat gebied voelen tijdens de operatie.

Wij gebruiken niet-oplosbaar materiaal om de kans op herstelgroei zo klein mogelijk te maken. Wanneer aan het eind van de ingreep het operatiegebied goed droog is, worden de stompjes van de zaadleiders teruggelegd in het scrotum en wordt de huid met 1 hechtdraadje (eveneens niet-oplosbaar) gesloten. Deze hechtingen kunnen na ongeveer een week verwijderd worden. Dit kunt u zelf doen, maar ook uw eigen huisarts, of wij kunnen dat voor u doen. De hele ingreep duurt normaliter tussen de 20 en 40 minuten.

Na de ingreep

Om de kans op een nabloeding te verkleinen draagt u na de operatie een strakke onderbroek zonder pijpen of een ouderwetse zwembroek (het is misschien handig om die alvast mee te nemen voor de ingreep).

Wij adviseren u om een week lang geen zwaar lichamelijk werk/sport te verrichten. Ook raden wij af om te gaan zwemmen of in bad te gaan liggen zolang de hechtingen in uw scrotum zitten. U kunt 24 uur na de ingreep wel al douchen.

Als de verdoving is uitgewerkt, kunt u een lichte wondpijn voelen. Deze pijn kunt u met een Paracetamol bestrijden. Een tijdelijke blauwverkleuring van uw balzak tot aan de penis komt regelmatig voor. Hier hoeft u zich geen zorgen om te maken.

Krijgt u na de ingreep te veel pijn, of komt er vocht uit de gehechte snijwondjes, of ontstaat er hoge koorts (boven 38.5°C), of zwelt uw scrotum onaanvaardbaar op (dit gebeurt gelukkig heel zelden), neem dan direct contact met ons op.

Omdat veel mannen de dag na de ingreep toch last hebben van een vaag, onprettig onderbuikgevoel zou u kunnen overwegen om die dag niet te werken.

Controle

BELANGRIJK: Na de vasectomie bent u niet meteen steriel! De zaadcellen die nog “onderweg” zijn, moeten nog geloosd worden. Meestal heeft men ongeveer twintig zaadlozingen (ongeveer 3 maanden) nodig om dat te bereiken, hoewel het soms ook langer kan duren. U krijgt een laboratoriumformulier en een glazen spermaportje mee om na ongeveer drie maanden vers geloosd sperma (!) in te leveren bij uw eigen streeklaboratorium.

U bent pas steriel als uw spermacontrole aan de internationale richtlijn postvasectomie voldoet. Uw huisarts krijgt een verslag van de ingreep en van de uitslag van de spermacontrole. Ondanks dat de vasectomie een vorm van definitieve anticonceptie is, kan geen volledige garantie van steriliteit worden afgegeven. In ongeveer 0,03% van de gevallen (3 op 10.000) komt het voor dat de man toch opnieuw vruchtbaar wordt. Bij twijfel of onrust hierover kunt u natuurlijk altijd na een aantal maanden via uw eigen huisarts een hercontrole aanvragen.

Verhindering

Als u door een of andere onvoorziene omstandigheid verhinderd bent om op uw afspraak te verschijnen, bel dan zo spoedig mogelijk naar de praktijk (zie contactgegevens). In dat geval kunnen wij misschien iemand anders in uw plaats helpen.

Tot slot

Vasectomie wordt door de meeste verzekeringsmaatschappijen niet meer volledig vergoed. Het is verstandig dit vóór de ingreep te controleren bij uw maatschappij om onprettige verrassingen achteraf te vermijden.

De kosten van de ingreep bedragen €350.

De spermacontrole na de ingreep wordt in de meeste gevallen nog wel gewoon door uw verzekerings-maatschappij vergoed.

Welke complicaties worden gerapporteerd na een vasectomie in de Drecht?

Infectie
0.1%
Pijn in scrotum na de vasectomie
Kleine nabloeding
Grote nabloeding
0.1%
Meerdere controles voor “goed”
1.5%
Hervasectomie
0.1%

N.B. Deze percentages zijn lager dan het landelijk gemiddelde.